Lektion 1
Tidsplan
Emne | Varighed (min.) |
Opsamling fra forrige uge | 3 |
Tildeling af rosepartnere | 2 |
Opvarmning | 10 |
Fodboldfærdighed: Tæmninger | 15 |
Småspil | 10 |
Hjemmeopgave | 2 |
Slutfløjt og afrunding | 3 |
Opsamling fra forrige uge
Opgaven fra forrige uges lektion 1 var at øve driblinger. Spørg eleverne ind til hvordan det er gået med at løse opgaven. Eksempler på spørgsmål:
- Hvor nemt/svært var det at drible rundt om forhindringerne?
- Kunne du drible med begge fødder?
- Hvad brugte du som forhindringer?
Tildeling af rosepartnere
- Del eleverne op i par, så de hver har en rosepartner.
Opvarmning
- Opvarmningen består af de seks øvelser, som går igen i alle ugerne.
- Du kan se videoer af alle opvarmningsøvelserne HER.
Øvelse: Tæmninger
I denne øvelse skal eleverne lære hvordan man tæmmer en bold, og derefter øve det. Start med at vise eleverne hvordan man tæmmer bolde i forskellige højder (få evt. en elev til at hjælpe).
Tæmning af en bold, der kommer trillende langs jorden
- Vurdér først boldens hastighed og retning.
- Løft foden en lille smule fra jorden og drej den 90 grader, så indersiden peger imod bolden.
- Giv bolden en blød landing ved først at føre foden mod bolden, og når bolden får kontakt med indersiden af foden, trækkes den lidt tilbage.
- Forsøg at undgå, at bolden hopper væk fra foden.
Tæmning af en bold, der kommer hoppende hen over jorden
- Her bruges som udgangspunkt samme teknik, men det er vigtigt at forudse, hvor højt over jorden bolden vil være, idet den når foden.
Når eleverne ved, hvordan man tæmmer bolde i forskellige højder, skal de øve det i grupper.
- Opstil en bane, som består af en startkegle og en lille firkant dannet af kegler.
- Eleven, der står forrest ved startkeglen, afleverer en bold langs jorden til eleven, der står i firkanten. Bolden tæmmes og spilles tilbage til den næste i køen.
- Der roteres pladser konstant, så dén der lige har afleveret bolden, løber hen i firkanten og modtager en aflevering fra den næste i køen.
- Det er vigtigt at eleven i firkanten tager sig god tid til at tæmme bolden ordentligt, inden den afleveres tilbage.
Småspil: Scoring i endezoner
Denne øvelse er et småspil, hvor der scores i endezoner frem for i mål
- Opstil en bane på ca. 20x30 meter, med 3 meter brede endezoner i hver ende.
- Det er kun det angribende hold, som må bevæge sig i endezonerne, så der må ikke være forsvarsspillere i disse.
- Der scores ved at bolden spilles til en medspiller i en af endezonerne, som stopper bolden med foden. Herefter starter spillet igen så snart bolden spilles ud af endezonen.
- Når bolden har været over midterlinjen, bestemmer det angribende hold frit, hvilken ende de vil score i.
Variationer
- Hvis et af holdene fører stort, eller har bolden hovedparten af tiden, kan en ny regel være, at spilleren i endezonen i stedet skal spille til modstanderholdet, som skal forsøge at score i modsatte ende.
- En anden variant kan være, at der ikke må scores i den samme ende to gange i træk.
Hjemmeopgave
- Gå sammen med en ven, forælder eller søskende og spil aflever-tæm-aflever til hinanden uden at miste kontrol over bolden. I kan både øve bolde langs jorden og i luften.
- Du kan også øve dig alene, ved at spille bolden op ad en mur.