Horst Wein-stævner (4-målsstævner)
Hortst Wein-stævner, også kaldet 4-målsstævner, i de børneårgange, der spiller stævner. Spilleformen baserer sig på Horst Weins principper, der bygger på at børnene lærer ved at skulle træffe flere valg og selvstændige beslutninger inde på banen.
De afgørende forskelle på disse stævner i forhold til de ordinære stævner er:
- Der spilles med 4 mål i kampen. Hvert hold skal både forsvare og angribe to mål samtidig
- Der må ikke scores, før spilleren er i scoringszonen
- Der spilles ikke med målmand
- Der er ingen dommer
Formål
Formålet med denne stævnetype er at give trænerne mulighed for at tilbyde deres spillere et kampformat, hvor de udfordres på en ny måde. Den fremmer et læringsrum, hvor der skabes plads til kreativitet, udvikling af børnenes opfattelses- og beslutningsevne.
Med andre ord styrkes børnenes evne til selv at tage beslutninger i kampen.
Regler og rammer
1. Banen
Banerne er de samme som ved normale hhv. 3-mands eller 5-mands kampe, men i stedet for kun ét mål, placeres der to hhv. 3-mandsmål eller 5-mandsmål på hver baglinje.
Desuden markeres en scoringszone med en kegle på hver side af banen overfor hinanden. Mellem de to kegler markeres en linje (stiplet) enten med kridt eller flatmarkers (flade kegler). Alternativt markeres linjen med kegler/toppe, som så fungerer som "knolde" på banen, hvis de bliver ramt. Formålet med linjen er, at spillerne skal tæt på målet, før de kan score - og altså ikke kan skyde fra midten af banen. Der må altså kun scores, når spilleren er i scoringszonen.
3-mands (U7-U8)
Målene: Placeres med 6 meters mellem de to inderste stolper, og lige stor afstand til sidelinjerne.
Scoringszonen: Markeres 4 meter fra mållinjen med en stiplede linje, eller markeres med flade kegler/toppe.
5-mands (U9-U10)
Målene: Placeres med 12 meters mellem de to inderste stolper, og lige stor afstand til sidelinjerne.
Scoringszonen: Markeres 8 meter fra mållinjen med en stiplede linje, eller markeres med flade kegler/toppe.
2. Standardsituationer
Ved alle standardsituationer skal bolden lægges og røres med hånden, hvor det skal tages. Sparket eller inddriblingen foretages umiddelbart derefter. Først når bolden er rørt med foden af den igangsættende spiller, må der herefter presses af modstanderne.
Inddribling betyder, at når spilleren har rørt bolden, må vedkommende gerne røre den igen - altså drible spillet i gang.
Modstander skal være mindst 5 meter væk ved alle standardsituationer.
Frispark: Tages hvor det blev begået som spark eller inddribling. Husk der kan IKKE scores direkte på frispark med mindre frisparket er i scoringszonen.
Straffespark: (Frispark begået i Scoringszonen): Tages som Amerikansk straffe.
Amerikansk straffe betyder at:
- Det angribende hold har 2 spillere på midterpletten og skal angribe mod modstanderens mål.
- Det forsvarende hold har 1 spiller i egen scoringszone, som må presse de 2 angribende spillere - når de har igangsat bolden (dvs. har rørt bolden).
- Alle de øvrige spillere fra både det angribende og forsvarende hold, skal placere sig på modsatte baglinje, og må først løbe med frem/med tilbage og forsvare, når bolden er igangsat (dvs. rørt af de 2 angribende spillere på midten).
Indspark: Sparkes eller som inddribling i stedet for indkast.
Hjørnespark: KUN VED U8-U10: Sparkes eller som inddribling, tages fra nærmeste hjørne. Ved 3:3 U7 får det forsvarende hold bolden.
Målspark, og begyndelsesspark efter scoring: Sparkes, eller som inddribling, startes ved egen scoringszonelinje. Modstanderne skal tilbage til egen banehalvdel, før de må presse. Målsparket MÅ GERNE IGANGSÆTTENDE FØR modstanderne er nået tilbage til egen banehalvdel.
3. Målmand
Der spilles IKKE med målmand
4. Kampledere/dommere
Horst Wein var selv fortaler for, at der ikke skulle være dommere, og at børnene skulle dømme selv. Denne filosofi tager vi med til disse stævner, hvor der altså IKKE er kampledere/dommere i kampene.
Bruges der mere end 4 sek. på at afgøre, om der er en forseelse, så hjælper trænerne lige spillet i gang igen, så vi kan komme videre (uden at der skal bruges mere tid på det).
Tanken er, at der skal skabes en mere rolig og forstående kultur, hvor der opfordres til at snakke sammen blandt de voksne, og hvor børnene skal have lov at spille og selv løse det.
Se også: