Herhjemme har vi målet om at skabe verdens bedste børnefodbold. Men hvad er vejen dertil?

Louise Kamuk Storm er lektor ved Institut for Idræt og Biomekanik (SDU), og Jesper Jacobsen er national koordinator for børnefodbold (DBU). Sammen giver de dig et overblik over, hvad forskning fortæller om “det gode børnemiljø”, og hvad erfaringer og oplevelser ude i foreningerne kan lære os om attraktive tilbud til børn.

Generelt er der fem fællestræk for det gode børnemiljø: En dedikeret ledelsesgruppe, et stærkt træner fællesskab, fleksible træningstilbud, involvering af forældre og samarbejde lokalt.

Hvordan fællestrækkene bliver gjort til virkelighed, får du (nogle af) svarene på, når Louise og Jesper taler om gode børnemiljøer.

Hvad kendetegner verdens bedste børnefodbold?

  • Hvad kendetegner børn som målgruppe (psykologisk, stadie i livet og kognition)?
  • Hvem er nøglepersonerne i børnenes miljø? Og hvad er ellers vigtigt i miljøet?
  • Hvad betyder det egentligt “at sætte spilleren i centrum”?
  • Hvorfor børn forbinder “sjovt” med positiv trænerstil, relationer og plads til læring og forbedring
  • Det fleksible træningsmiljø med mulighed for at tjekke ind og ud
  • Hvorfor vi ikke skal formidle resultater i fodbold
  • Hvad ‘matchning’ og træning på forskellige niveauer betyder i børnefodbold – og for træneren.