1. og 2. klasse

For de små klasser skal fodboldundervisningen tage afsæt i legebaserede boldaktiviteter, hvor elever øger kendskabet til fodbolden som et af verdens bedste legetøj.

Der er fokus på elevernes tilegnelse og udførelse af grundlæggende tekniske færdigheder som driblinger, vendinger, modtagninger og afleveringer og småspil med få regler.

Eleverne arbejder først på motorikbaner, herefter med spark og modtagninger, som efterfølgende benyttes i småspil med få regler.

EMU – Danmarks læringsportal har opstillet færdigheds- og vidensmål for fodbold for de små klasser:

Fase 1
- Eleven kan modtage og aflevere boldtyper
- Eleven har viden om grundlæggende kaste-, gribe og sparketeknik

Fase 2
- Eleven kan spille bold med få regler
- Eleven har viden om enkle regler i spil med bold

Gå på opdagelse her for at finde DBU´s anbefalede didaktiske og pædagogiske værktøjer til fodbold i skolen:
Stationsformens styrker
Eksempel på stationsafvikling
Forberedelse, afvikling, feedback af stationstræning
Skab fodboldengagement
Spilhjulet
FLOW model
Sandheden i al hjælpekunst