Hele fodbolddanmark har været lukket ned i seks uger. Banerne står tomme og alle de engagerede frivillige i foreningerne landet over, har ikke kunne gøre det, de allerhelst vil – nemlig at træne fodboldspillere i alle aldre. Og spillerne har ikke haft mulighed for at drage nytte af denne træning, udvikle sig og samtidig dyrke den sport, som de brænder for.

Så hvordan fastholder man fodboldspillerens motivation på tværs af årgange, og samtidig forsøger at stimulere deres udvikling, så de kommer stærkest muligt tilbage fra den ufrivillige stilstand på grønsværen, vi alle gennemlever. Det har Hvidovre IF´s talentakademi gjort sig nogle erfaringer med.

 

Denne periode er helt speciel, da det er første gang, vi prøver at skulle lukke en hel forening ned i en længere periode. Vi tog hurtigt kontakt til spillere, trænerne og ledere via grupper på Messenger, hvor vi videokommunikerede med 9 forskellige hold fra u12 op til u23. Det udviklede sig til, at vores kommunikation hurtigt voksede, og vi overgik derfor til Microsoft Teams, som vi erfarede, er en bedre læringsplatform til at undervise spillerne og samtidig udvikle vores trænere og koncept”, fortæller talentansvarlig for akademiet, Christian Grønbæk.


Casper Aamodt, ungdomsudviklingstræner og ansvarlig for u12 til u15 uddyber:

 ”Hverdagen er stadig i gang. Selvfølgelig i en noget anderledes form end vi kender den. Men vi må gøre det, så godt vi kan, indenfor den ramme vi har. Det handler om at vende situationen til noget positivt og stadig fastholde drengenes motivation, udvikling og holdfølelse. Drengene skal ikke præstere hver weekend, og træner i øjeblikket ikke for at blive udtaget til holdet. Det er en kæmpe fordel, for så kan de have fokus på selvtræning og dermed personlig udvikling i denne periode.”

Den generelle holdning blandt spillerne i Hvidovre IF er, at det sociale samvær som ikke finder sted i disse tider, er den største udfordring.


 ”Det der har presset spillerne mest, er det manglende samvær og muligheden for at træne i grupper - når skolen så samtidig skruer op for belastningen, så er de lidt slidte, når der ikke er mulighed for socialt samvær”, udtaler Head of Coaching, Mogens Bruun.

 

Her kommer de virtuelle kommunikationsplatforme til deres ret, fordi trænere og ledere kan have motiverende samtaler med spillerne og skabe refleksion hos dem. Og forhåbentlig munder det ud i spillere, som er mere motiverede end før coronaperioden.

 ”Messenger-grupperne giver os mulighed for at lave et lille motiverende fællesskab, hvor drengene kan dele træninger og øvelser samt få snakket med hinanden”, fortæller Casper Aamodt.

 

U19-træner Frederik Borg fortæller, at Hvidovre IF har forsøgt at have mere fokus på spillernes personlige udviklingsplaner og gjort et stort arbejde for at hjælpe spillerne med at lave øvelser, så de kan fortsætte deres fodboldmæssige udvikling hver for sig.

Vi afholder 2-3 videomøder om ugen, hvor vi sparer med spillerne om hvorvidt de laver øvelser, som stimulerer de tekniske færdigheder, som de har stående som udviklingspunkter”, fortæller Frederik Borg.

 

Hvidovre IF håber, at de kan være med til at give andre klubber inspiration til, hvordan man som fodboldklub fortsat kan tage ansvar om spillernes udvikling på trods af denne usammenlignelige situation.

”Vi håber, at vi kan være med til at spillerne ikke bliver overladt til sig selv i resten af coronaperioden. Vi tror på, at spillerne kan holde motivationen oppe samtidig med, at de flytter sig fodboldmæssigt på trods af denne situation” slutter Christian Grønbæk.